Allmänna villkor

Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller mellan In & Ut Vanadisvägen AB org.nr. 556756-0106 och dig som konsument som gör en beställning från oss via www.vapea.se

Åldersgräns

Du som inte har fyllt 18 år får inte handla på Vapea. Detta gäller samtliga varor som e-cigaretter, e-juice eller tillbehör. Vi förbehåller oss rätten att neka eller avbryta beställningar från personer som har uppgivit felaktiga personuppgifter.

GDPR och personliga uppgifter

Se vår integritetspolicy

Avtal och beställning

Bekräftelse

När varor är tillagda i Vapea varukorg och köpet ska genomföras måste villkoren accepteras för att gå vidare med köpet. En bekräftelse skickas därefter ut till e-postadressen som är angiven vid köptillfället. När Vapea har mottagit beställningen och konsumenten har mottagit en orderbekräftelse har köpet gått igenom.

När beställningen och köpet är genomfört får du ytterligare ett e-postmeddelande eller ett SMS så fort din order är packad och klar för leverans.

Produktinformation m.m.

Vapea reserverar sig rätten att ändra, korrigera eller uppdatera eventuella fel som kan ha uppkommit i samband med produktexponering i form av marknadsföring eller annonsering. Felaktiga produktbeskrivningar samt eventuella bild – eller skrivarfel ändras löpande. Vi förbehåller oss rätten att neka en beställning, exempelvis om felaktiga uppgifter är angivna eller beställningen inte går att uppfylla på grund av slutförsäljning. Produkter som är tillfälligt slut på lager restnoteras aldrig och en ny beställning måste skapas för att erhålla dessa produkter.

Priser och avgifter

Moms är alltid inkluderat i priset som anges. För att se det totala priset för din beställning, alla avgifter, moms och frakt klicka på kundvagnen. Beroende på det betalningssätt så finns betalningsvillkoren angivna i kundkorgen. För leveranser utanför Sveriges gränser kan tull förekomma. Samtliga priser är alltid angivna i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms. Om annat inte tydligt har avtalats eller om omständigheterna inte uppenbarligen orsakar annat, gäller de priser som vid tidpunkten vid beställningen bekräftades

Betalningsalternativ

Det finns flera betalningsalternativ på vapea.se. Vilka betalsätt som är tillgängliga för just ditt köp kan variera.

Direktbetalning med kort (Truevo)

När köpet genomförs så kommer pengarna att reserveras vid ordertillfället. Det blir synligt som en transaktion på ditt konto vilket innebär att pengarna kommer vara reserverade för detta köp. När beställningen skickas så kommer din transaktion att fulländas.

Debiteringarna kommer att visas på ditt kontoutdrag som ”Vapea” och företaget är baserat i Stockholm, Sverige.

Direktbetalning med kort (Paytriot)

Betala med VISA, Mastercard eller American Express, betalningen verifieras med 3D Secure eller Mastercard Secure Code. Vid kortbetalning debiteras ditt kort direkt efter att ordern har bekräftats.

Glöm inte att öppna ditt kort för utlandsköp!

Leverans

Fraktavgifter

Fast avgiften som tas ut för frakten visas i kassan i samband med din beställning.

Fraktsätt

Postnord MyPack Collect – Fullt spårbart endast till ombud. Levereras inom 1-4 helgfria vardagar.

Returadress

Vid önskad retur av sin beställning så vänlig kontakta info@vapea.se om att du önskar returnera ditt köp. Därefter kommer du att erhålla en retursedel. Varje retur kostar 99kr. Observera att vid ej upphämtade paket debiteras 199kr.

Felleverans och saknade varor

Vid eventuell felleverans och saknade varor, kontakta kundtjänst på följande email: support@vapea.se så hjälper vi dig med ärendet inom 24 tim under helgfria vardagar.

Ej uthämtade paket

Vi på In & Ut Vanadisvägen AB förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad osv.). Därför tar vi ut en administrativ avgift på 199 kr om paketet ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 7 dagar innan den returneras till oss.

Observera att ifall du ångrar ett köp och vill returnera varan måste du först hämta ut paketet och därefter returnera det enligt ovan beskrivning. O-utlämnade paket omfattas inte av ångerrätten.

Försening av paket

Om paketen inte kan levereras inom avtalad tid från vårt lager ska konsumenten utan dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt. Konsumenten har då rätt att häva köpet utan kostnad om leveranstiden varit av väsentlig betydelse. Skulle förseningen bero på postombudet ska ärendet skötas av ansvarigt fraktbolag.

Ångerätt

Du som kund har i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på Internet. Ångerfristen börjar löpa från den dag du hämtar eller mottar varan på utlämningsstället eller den dag du mottagit leveransen i brevlåda. Önskar du att nyttja din ångerrätt måste du meddela Vapea detta på ett tydligt sätt inom 14 dagar. Därefter har du 14 dagar på dig att återsända varorna till Vapea på egen bekostnad. Produkter med bruten förpackning har ingen ångerrätt och ev fraktkostnad bekostas av kunden. Kontakta supporten för samtliga returärenden.

I det fall en vara är använd mer än nödvändigt har Vapea rätt att göra ett värdeminskningsavdrag som kan uppgå till 100% av varans värde. Ångerrätten gäller inte för följande varor:

  • Avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
  • Avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten.

Använd ovan flik för att nyttja ångerrätten.

Återbetalning

Vid verifierad retur återbetalas kunden inom 14 dagar från det att Vapea mottagit meddelande om att du som konsument önskar ångra sig. Återbetalningen sker dock alltid efter att varan returneras och inkommit till vårt lager. Återbetalning ska ske på samma sätt som den ursprungliga betalningen om inget annat uttryckligen avtalats.

Garanti och reklamation

Vi på Vapea vill att du som köpare ska vara nöjd med din produkt och rekommenderar att när det är möjligt, så fort som möjligt öppna och undersöka dina produkter för skador så fort du mottagit varan. Om du mot förmodan har mottagit en skadad produkt, kontakta Vapea omgående via e-post på support@vapea.se

Vi gör allt för att du ska motta dina produkter i ett bra skick. Har du mot förmodan inte mottagit dina produkter, kontakta oss på en gång via e-post på support@vapea.se eller kolla igenom din e-post för eventuella aviseringar för status på din order.

Utvecklar produkten fel under tidig användning, hjälper vi på Vapea dig och försöker ersätta dig så fort som möjligt. Vi kommer antingen ersätta samma produkt (om tillgänglig), eller förse dig med en liknande produkt (efter överenskommelse med dig), eller erbjuda dig full återbetalning. Detta gäller endast om felet uppstår inom 30 dagar efter köp. Vi erbjuder detta på dessa produkter:

  • Batterier
  • Evaporator/Atomizers & Mods.
  • För RBA’s och RDA’s gäller 60 dagars garanti
  • Ingen återbetalning för Coils och E-juice

Vi på Vapea hoppas att du har förståelse för att livslängden på dessa produkter är betydligt längre. Däremot är garantin sänkt då vissa konsumenter använder produkterna i olika utsträckningar, vilket vi är säkra på att ni uppskattar och förstår.

Vänligen notera, produkter som efter undersökning framgått att det är handhavande fel som gjort produkten obrukbar, reserverat Vapea rätten att inte erbjuda garanti och din produkt kommer inte att återbetalas.

Om du har en godkänd begäran under Vapea garanti villkor, returnera produkten inom 14 dagar (i ett bra skick, med original förpackningen med samtliga tillbehör inkluderade). Referera även till din originalorder.

Notera även att Vapea tar inte ansvar för produkter som har skickats utan tracking. Vi rekommenderar därför att du skickar tillbaka produkterna i ett spårbart paket.

Om Vapea har skickat en ersättningsprodukt för garanti utan att ha erhållit din retur med de obrukbara produkterna, reserverar vi oss rätten att debitera dig, konsumenten, summan på produkten.

Vid reklamationsärenden har kunden även möjlighet att vända sig till ARN:
Allmänna Reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm EU ODR: https://ec.europa.eu/odrj. Använd ovan flik för att nyttja reklamationsrätten.

Tillämplig lag och tvister

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden Box 174

101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

Våra köpvillkor är komplement till Konsumentköplagen (KKL) och Distansavtalslagen. För frågor, kontakta oss via e-post på support@vapea.se

Returpolicy

Du har alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar hos oss. Perioden börjar löpa när du mottar ditt föremål. När vi fått tillbaka varan och sett att varan är i samma skick som när den skickades, kommer vi att återbetala beloppet inom 30 dagar. Returprodukter måste vara i samma skick.

Du som kund står för portot när du returnerar en produkt via din ångerrätt. Packa föremålet bra eftersom du som kund har ansvar över produkten tills den når oss.

In & Ut Vanadisvägen AB tar inget ansvar för paket som inte skickas tillbaka via spårning.

E-juice och batterier ingår inte i ångerrätten eftersom dessa är förbrukningsvaror, då vi inte kan veta om de har blivit blandade eller använts. Vid köp av förseglade brännare gäller ej ångerrätten om förseglingen brutits.

Vänligen se inköps- och leveransvillkor för fullständiga detaljer.

Vi på In & Ut Vanadisvägen AB förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad osv.). Därför tar vi ut en avgift på 249 kr om paketet ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 7 dagar innan den returneras till oss

Observera att ifall du ångrar ett köp och vill returnera varan måste du först hämta ut paketet och därefter returnera det enligt ovan beskrivning. O-utlämnade paket omfattas inte av ångerrätten.

Ånger/Reklamation

OBS! Var vänlig kontrollera att det är vapea.se (In & Ut Vanadisvägen AB) du handlat ifrån först gällande reklamation eller ångerrätt.

Vid ånger

Vid distanshandel får du enligt lag öppna en vara för att kolla på den, men om det uppstår repor, kladd, synliga märken eller liknande så innebär det att ångerrätten bryts. Detta innebär inte att du får använda den dock, endast kolla på den. Förpackningen ska vara i nyskick och alla tillbehör måste vara med för att vi ska kunna ta emot returen. Paket med coils där någon av de individuellt förseglade coilsen är öppnade är ej godkänt för retur då vi inte kan sälja dessa styckvis.

Vid reklamation

Om du har en defekt produkt eller något som inte fungerar som det ska, beskriv då utförligt vad som är fel, vad du har testat och hur det började hända. Om du ångrar en vara, vänligen skriv anledning. Vi kan komma att efterfråga bilder/filmer för att snabba på reklamationsprocesser. Vid reklamationsärenden ber vi dig skicka produkten till oss på följande adress och problemet inte kan lösas direkt via nätsupport:

Vapea – In & Ut Vanadisvägen AB
Vanadisvägen 42
113 31 Stockholm

Vid reklamationsärenden kommer vår tekniker kolla igenom produkten och se ifall det är något som kan åtgärdas eller bytas ut och returneras till köpare, alternativt vid fabriksfel görs en full återbetalning.